Rozmowa z uczniem klasy 1TS Michałem Naciastą o jego modelarskiej pasji. Michał Naciasta: W Nysie jest sporo modelarzy , głównie posiadających samoloty ,helikoptery, lecz są i "samochodziarze". Zapraszam do zagłębienia się w to hobby , ja zrobiłem to dwa lata temu i do teraz na to "choruję". Co warto wiedzieć na temat kontrolowania modelu? Otóż modelarz kontroluje zachowanie się modelu za pomocą układu zdalnego sterowania, w którego skład wchodzi nadajnik, odbiornik oraz mechanizmy wykonawcze. Między nadajnikiem i odbiornikiem nie ma żadnego fizycznego połączenia, komunikacja odbywa się poprzez fale elektromagnetyczne - w nadajniku ruch drążka sterowego zostaje przetworzony na odpowiedni sygnał, który może zostać odebrany przez znajdujący się w modelu odbiornik. Z odbiornika sygnał przekazywany jest do mechanizmów wykonawczych - serwomechanizmów, regulatorów napięcia itp., dzięki czemu modelarz ma kontrolę nad określonymi czynnościami modelu (np. wychyleniem sterów czy otwarciem przepustnicy silnika) i może nim sterować. Zestaw nadajnika i odbiornika często nazywany jest potocznie aparaturą. Liczba różnych czynności, które można kontrolować za jej pomocą jest liczbą jej kanałów.
Wykorzystuje się jednak również silniki czterosuwowe w różnych układach - jednocylindrowych, bokser, gwiazdowych czy rzędowych. Obydwa typy silników to jednostki niemal wyłącznie wolnossące o zasilaniu gaźnikowym, chłodzone powietrzem w modelach latających i jeżdżących oraz wodą w przypadku łodzi. Ich budowa jest uproszczona - nie posiadają np. miski olejowej, smarowanie odbywa się poprzez dodatki smarujące do paliwa. Silniki tłokowe możemy podzielić ze względu na rodzaj zapłonu na żarowe, iskrowe oraz diesla. Silniki żarowe wykorzystują do zapłonu rozgrzaną świecę żarową, która przy odpowiednim sprężeniu mieszanki powoduje jej zapłon. Silniki te wykorzystują odpowiednie paliwo oparte na metanolu. Silniki iskrowe to silniki benzynowe, działające podobnie do silników stosowanych w samochodach czy motocyklach. Przedostatnia kategoria silników to silniki o zapłonie samoczynnym (samozapłonie), wykorzystujące do zapłonu mieszanki wzrost jej temperatury przy silnym, szybkim sprężaniu. Ich paliwo stanowi mieszanka oparta na eterze etylowym. Najmniej powszechne są silniki odrzutowe, głównie jednostki turboodrzutowe. Ich użycie jest ograniczone ze względu na duży koszt zakupu i eksploatacji. Modele wyposażone w ten rodzaj napędu są zazwyczaj bardzo szybkie i duże, przez co używane są tylko przez doświadczonych modelarzy. Mniej wprawieni na początku sięgają po tak zwane trenery ( modele do nauki latania ), ci, co osiągnęli najwyższy stopień wtajemniczenia latają na modelach do akrobacji powietrznej. Samoloty zdalnie sterowane są wykonywane najczęściej z drewna zwanego balsą - bardzo przyjemnego materiału łatwego w obróbce. Mogą być również budowane z wszelakich pianek , styropianu oraz Elaporu . Warto pamiętać, że płatowce, czyli inaczej samoloty, są dużo łatwiejsze w pilotażu , tańsze niż helikoptery. Helikopter jest najtrudniejszym modelem do opanowania , podniesienie go oraz utrzymanie w powietrzu jest nie lada wyczynem . Żeby polecieć helikopterem najpierw trzeba opanować zawis we wszystkie kierunki (przodem do siebie , tyłem , bokami). Porządny helikopter zdalnie sterowany jest bardzo drogi , przez co niewielu modelarzy decyduje się na rozpoczęcie nauki latania śmigłowcami. Ja na swoje modele już się zdecydowałem i wraz z innymi kolegami "po fachu" z Nysy oraz okolic spotykamy się na polu, które zostało przekształcone na lotnisko. Znajduje się ono przy malowniczym Głębinowie. Nasze lotnisko w lecie jest pełne , nad naszymi głowami unoszą się modele wszelkiego typu- od stugramowego samolociku do trzykilogramowego śmigłowca .Modelarze często urządzają sobie wiele konkurencji, np ścianie bibułek ciągnących się za modelem za pomocą użycia drugiego modelu, nigdy nie brakuje również śmiałków do wykonywania figur akrobacyjnych .Często na lotnisku pojawiają się modelarze spod Opola - im nas więcej, tym weselej . Przydatne linki: http://www.youtube.com/watch?v=8uVYmUcU_tQ http://www.youtube.com/watch?v=DP9ziiccEXM Michał Naciasta |
Poprawiony: piątek, 08 kwietnia 2011 14:09 |